Odpovědět 
 
Hodnocení tématu:
  • 1 Hlasů - 5 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Japonský úl pro začátečníky
28.10.2014, 04:06 PM
Příspěvek: #1
Japonský úl pro začátečníky
Vkládám metodiku včelaření v japonském úlu, dokud naši odborníci na japonský úl nevypracují líp. Je to výtažek z vlákna japonský úl, MajaSK to vytřídila a Tonda schválil Wink .
Dutinám zdar


Přiložené soubory
.docx  PREVÁDZKOVÁ METÓDA JAPONCA ÁLA KARASOVA DUTINA.docx (Velikost: 23,08 KB / Stažení: 146)
Hlasování:
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
28.10.2014, 04:23 PM
Příspěvek: #2
RE: Japonský úl pro začátečníky
... PREVÁDZKOVÁ METÓDA JAPONCA ÁLA KARASOVA DUTINA.docx (Velikost: 23,08 KB / Stažení: 2)

Ne každý otevře .docx, je možno uložit v .doc nebo .pdf ???

Legalizujte konopí!
Hlasování: terez.c (+1), Debora (+1)
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
28.10.2014, 04:53 PM
Příspěvek: #3
RE: Japonský úl pro začátečníky
PREVÁDZKOVÁ METÓDA JAPONCA ÁLA KARASOVA DUTINA
Motto : „do japončíka se leze ze zhora a odřezávají se horní zavíčkované nástavky“

1. POMôCKY
· Klobúk, dymák a prírodné rozkurovadlo, rozperák,
· úzka a dlhá špachtľa vybrúsená aj po bokoch na odrezanie diela, struna na gitaru E najtenšia na koncom priviazaná na kolíky, aby sa s ňou lepšie manipulovalo,
· lepiaca páska, gurtňa, betónová tvárnica, zdvihák ála škodovka

2. VŠEOBECNE/ VČELA
· Japonský úl je navržen pro včelu Apis cerana japonica, která tvoří menší kolonie, waré je navržen pro Apis mellifera mellifera, která tvoří větší kolonie než ACJ a menší než AMC
· V praxi to znamená, že když jsou vrchní nástavky, nebo alespoň jeden zanešeny zcela medem, tak se oddělí od úlu a dospodu se podloží další prázdný nástavek a tento proces se opakuje do té doby co je snůška, takže se vlastně dílo ve spodní partii sestavy neustále obměňuje.
· Přátelé, výhoda dutinového včelaření je nedocenitelná právě v tom, že si ji každý přizpůsobí podmínkám ve kterých včelaří a s jakou včeličkou včelaří, loni jsem zazimovával a 5-7 nástavcích, takže co nevidět bude u mne na farmě první medobraní z těch sedminástavkových, no není to nádhera? V našich podmínkách v březnu a medobraní. 
· Debora - bych doporučovala začít s více včelstvy, minimum dvě, lépe tři. Jedno včelstvo na čumendu, druhé na harmonizaci a třetí pro ztrátu víry.

3. ÚĽ
· všem co se rozhodnou pro tento úl, který je zatím nejpřirozenější náhražkou dutiny stromu, kde včelky také od pradávna přebývají
· japonec bez trámků - pouze kříž pro zpevnění díla, souvislé dílo bez mezer, přirozená stavba bez vnucování směru a mezer
· výhoda těchto úlů je mimo jiné také v tom, že ji mohou využívati i tzv. víkendoví včelaři
· objem jednoho nástavku je 7,26 litru, takže pokud má sestava sedm nástavků, má včelstvo k dispozici 50,82 litrů a pokud je potřeba, není problém zvýšit počet nástavků.
· mimo zajištění prostoru není nutná nějaká zvláštní péče
· v japoncích si mohou včelky rozjet svou výstavbu zcela dle své volby
· včelaření v této úlové sestavě je nenáročné protože stačí rošt na vrchním nástavku a dále není potřeba žádných rámků nebo trámků a na ní položená dřevěná střecha
· rošt je tam z důvodu ukotvení stavby, plástů ke stropu úlu a ta síťovina je jako těžba propolisu, zároveň vše dohromady má funkci lehce průdušného strůpku
· co se týče stříšky, tak ta je volně nasazena na horním nástavku, přišroubovává se jen vrchní rošt na kterém včelky stavějí, ale já ho tam jen volně pokládám a včelky si ho bleskově přitmelí.
· co se týče regulace vzduchu, tak to nechávám na včeličkách, akorát jim přes vrchní rošt dávám síťovinu na sběr propolisu a ony sami si vše regulují.
· co se mi líbí na japoncích je jednodušší stavba boxů z 35mm prken, vypadá to jednoduše, jak šroubují k sobě
· používám smrkové fošny o délce 255 mm, šířce 150 mm a tloušťce 35 mm. Když z toho sestavíš nástavek, tak jeho vnitřní rozměr je 220x220x150mm.
· u těch 35 mm je nutné se zamyslet ne z obavy zimního období, ale naopak v létě kdy na úl svítí slunce a pokud by stěna byla slabší tak by ji slunce více prohřálo a mohlo by docházet k utržení těžkých plástů s medem od stěny.
· tak při tloušťce 35 mm se plásty nezhroutí, to mám odzkoušeno, ale nejsem si jistý, zda by to u stěny udrželo při slabší stěně. Ono totiž při váze našťouchaných plástů, může dojít ke zborcení v místě přilepení plástů ke stěně, kde se v tomto styku při slabší stěně můžou plásty teplem odlepit.
· je proto lepší dodržet větší tloušťku stěny a mít možnost úl nechat na sluníčku, než potom dodatečně stínit, aby sluníčko nemohlo na úly
· tu máte vychytávku ako pripevniť kríž bez vŕtania a drážkovania http://warre.biobees.com/japan.htm
· vruty (nie konfirmáty) dávám dva což na výšku 15 cenťáků stačí, mají 6x70 mm, Tělo 7mm a hlava 10mm. Sádrokartonářské do dřeva jsou určitě lepší. Mají hrubý závit, nemusí se na závit předvrtávat a mají širokou plochou hlavu.
· vzhledem k podmínkám bych si připravil 6-8 nástavků pro jedno včelstvo na sezonu
· tak ta páska opravdu zabrání menšímu zatmelení a přilepení nástavků k sobě, pokud ji tam nedáš, holky si dají záležet, aby jim netáhlo do obýváku.
· takže při testování bez opěrek kolíků či drátů, jsou již k mání tyto poznatky. Doporučuji při tvorbě oddělků, které se budou přemisťovati, určitě vložit podpěru díla, neboť bez ní hrozí ulomení některých plástů, které ještě včeličky nepřitmelily ke stěnám. Tam kde je kříž vše v pohodě, tam kde není nesmí se s úlem manipulovati dokud není jistota přitmelení ke stěnám, další body z testování přinese čas

4. ÚDRŽBA
· lepší vizuální kontrola nástavku shora i při případné kontrole plodu (trámky nepřekáží), odřezání nástavku znamená přeříznutí všech plástů, protože není mezera vnucená trámky,
· dostatek prostoru zároveň působí i jako protirojové opatření, jelikož mají včelky neustále dost práce a kde stavět a hlavně svoji klimatizaci, kde zřejmě nedochází k přehřívání v oblasti kde je plod
· klidně když člověk ví předem, že se k nim nedostane je možno podstavit dva nástavky nebo i více podle očekávané místní snůšky, což už včelař odhadne a podle toho zareaguje
· co se týče rojení, každý rok je jiný ale zatím se jim v japoncích tak líbí, že je nechtějí opustit
· nemusíš mít obavu že se Ti vyrojí, pokud mají dostatek prostoru a dostatek zásob
· pokud osadíš roj či smetenec do této sestavy a do konce sezony postaví max. 4 nástavky, musíš počkat na příští sezonu, a tam Ti holky ukážou co dokážou nanosit medíčku i pro svého opečovatele.
· včelstva zazimovány na sedmi nástavcích
· co se týče výhody včelaření v japoncích, tak tu spatřuji v tom, že matka má možnost klást na nepřerušeném vysokém plástu, tak jak je zvyklá miliony let v dutině stromu a včelky mají v této sestavě neomezenou možnost ke své stavbě díla, kde mohou využít a také využívají svých Bohem daných schopností, prostě jsou omezeny tak jako v přírodě pouze velikostí dutiny.

5. MED
· co se týče toho zápasení s rozpěrákem, tak tam je to dáno tím, že vlastně dílo prochází všemi nástavky a tudíž je svou pevností spojuje, ale i tam je jednoduchá pomoc když se na to jde s úzkým nástrojem, já koupil dvě úzké nerez špachtle a nabrousil jsem je ze všech stran jako nůž a vše jde jak po másle.
· pokud včelstvo nevystaví minimálně 5 nástavků, nemá smysl ani chodit pro med
· co se týče medu, tak je to opět na včelaři, kolik a kdy si odebere a je tam dobrá jarní kontrola stavu zásob, poněvadž když včelstvo nedosahuje brzy z jara do horního nástavku, je jistota že má nad sebou plný nástavek zásob, takže opět jednoduchost, sundám stříšku kouknu žádné včelky nandám stříšku a je hotovo.
· pokud by včelky brzy z jara obsedali horní nástavek, je možno jim přidat nástavek se zásobami uschovaný z loňska.
· když si vezmete nástavky s medem z vrchu, nové nástavky podsadíte.
· medobraní bude v duchu ala brtník, kdy se odebíral včelám přebytek medu z minulého roku a dělávalo se to na velikonoce a nebo to je ten sněženkový med ?
· odebrat přebytek, který by jim při nové snůšce " překážel ", a už se těším na uleželý zenergetizovaný léčivý medík, ze kterého budu dělat dětičkám léčivé žvýkačky.
· odebírat med jen na Velikonoce -více medu pro včely, více zdravých včel a zase více medu pro včelaře, chce-li jej. 
· včelař zváží situaci nechá včeličkám mednou komoru a když chce a uzná za vhodné z důvodu umístění čerstvé snůšky, tak si zjara trošku lízne
· když jsou vrchní 2-3 nástavky zavíčkované, můžeš si být jistý, že medíček je eňo ňuňo, neboli pěkně zralý a ve výborné kvalitě. Samozřejmě je na zvážení, kdy a jak si ho zpracuješ, zda ho necháš v plástech ztuhnout, či ho necháš vykapat nebo vylisuješ. Je ale důležité nástavky včas odebrat a nahradit prázdnými, aby včeličky měli dost prostoru na další stavbu.
· Samozřejmě nesmíme strunovat níže, než pod "zkontrolovaným" hormíh nástavkem. "Sicher" nemá v alternativním včelaření uplatnění.
· pokud máš ztuhlý med v plástu a chceš ho vytočit či vylisovat, stačí ho nahřát a po ztekucení s ním naložit dle Tvých požadavků,

6. ROZŠIROVANIE
· dnes jsem osadil první letošní dutinu speciálním smetencem, protože letošní roje zatím u nás nerostou - Smetenec jsem vytvořil tak, že jsem horní nástavek japonce vystrojil z plodu a zásob rozdělovaného včelstva, aby včelky měli snadnější rozjezd, tak se těším jak se to ujme a pokud ano vše dopodrobna vysvětlím,
· v přírodě si včelstvo nerozděluje úl na medník a plodisko, matka na jaře začne plodovat v horní části úlu a postupně ji včelky zanášením buněk medem zatlačují do nižších partií úlu, no a tohoto procesu je využito i při včelaření v této úlové sestavě.
· přímo japonce z japonce jsem ještě nemnožil, myslím že na to přijde tuhle sezonu a pak rád popíši jak se zadařilo. Mám v plánu jednoduše odříznout spodní dva nástavky s plodem a tento úl ponechat na svém místě z důvodu toho, že do něj nalétají létavky, které jsou na tento úl zelétané. Druhou část si přemístím dle svých potřeb s vědomím, že v této části úlu mají včelky dost zásob než se zalítá nová generace létavek na nové místo. Do obou úlů umístím matečníky, které druhý den zkontroluji a hned podle vykousaného matečníku poznám v které části zůstala matka, poté bude třeba provést kontrolu, tam kde začne sloužit nová matka, zda je vše v pořádku.
· zatím jsem do japonce usadil roj nebo oddělek a to jednoduchým způsobem přez náběh nebo přemetením. Při dobré snůšce není potřeba přikrmovati, ale pokud není vydatná snůška je nutno přikrmiti, měj se krásně množivě, Tonda.

7. KRMENIE
· je-li to nutné, tak zhora na mřížku dáš placku medocukrového těsta a pokud roztokem, tak nádobka s plovákem zdola, měj se krásně oddělkově, Tonda.
· pokud je již vystavěn vrchní nástavek, krmit i léčit i zhora.
· monitoring na zasíťované podložce, léčit možno vrchem nebo spodem. 
pokud máš delší pauzu mezi snůškou, je potřeba je trochu přikrmit, například sirupem, kde nejdříve vyluhuješ kopřivu bylinky co máš po ruce a poté z toho přidáním cukru uděláš roztok na přikrmení. 

8. VETERINA
· Pro účely veterinárního ošetření, lze v případě potřeby dílo v kterékoliv části oddělit (rozebrat) a nabídnout ke kontrole a dalšímu nutnému ošetření.
DOPORUČENIE :
Můžete darovat včelstvo kamarádům a známým, a pokud jim ho usadíte v této sestavě, mohou se učit včelaření a přitom už mít včelky doma na zahradě, aniž by včelky pocítili nějakou začátečnickou újmu
Hlasování:
skipym (+1), Jan Brunclík (+1), Ariel (+1), Macek (+1), Jan Smíšek (+1)   Zobrazit vše

Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
28.10.2014, 04:53 PM
Příspěvek: #4
RE: Japonský úl pro začátečníky
Karle pre teba atých pdf závislích
PS: stiahni si open ofice, stým otvoríš každý dokument


Přiložené soubory
.pdf  PREVÁDZKOVÁ METÓDA JAPONCA ÁLA KARASOVA DUTINA.pdf (Velikost: 118,96 KB / Stažení: 54)

Pozrite na tie včely :„Znášajú med celé tisícročia ,aby zachovali rod! Jedna padne, druhá ju nahradí. Všetko ich nivočí. Mráz ,choroby aj my, ľudia. Ale včelstvo žije stále, hádam večne.“
Vigor , B10,12 Trnavská rovina 150m/nm
Hlasování:
Jan Brunclík (+1), Macek (+1), Jan Smíšek (+1), Debora (+1), renttip (+1)   Zobrazit vše

Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
30.10.2014, 12:32 AM
Příspěvek: #5
RE: Japonský úl pro začátečníky
Oslovil jsem už přes deset včelařů s prosbou o zakoupení jarního roje, nejtypičtější odpověď je "včely se nám nerojí" případně " v tom množství včel, které máme roje ani neregistrujeme". Smetence mi píší, že se vytváří až v červenci. Včelstva množí oddělky, k odebrání v červnu. Zdá se, že r. 2014 byl pro včelaře - alespoň tady na jihu - skutečně demoliční, některým chybí i přes polovinu včelstev. Zdá se, že sehnat na jaře včely bude obtížné.

Jak dostat oddělek do Japonce? Nebo si (když neseženu roj) počkat na smetenec do července? Zvládnou od července v japonci vůbec zazimovat?
Hlasování: terez.c (+1), Debora (+1)
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
14.11.2014, 08:34 PM
Příspěvek: #6
RE: Japonský úl pro začátečníky
Zdravím, prosím o vysvětlení následujícího:
Pokud někdo v Japončíkovi léčíte, jakým způsobem a čím.
Pokud jsem metodiku dobře pochopil, např, proti Varoáze by měla být učinná již samotná obnova díla spojená s podkládáním prázdných nádstavků a odebíráním horních. Je fajn, že to jde i bez vyřezávání plodu...Smile

Budu rád pokud se někdo ozve z okolí Beskyd, kdo chová v Japončíkovi.
Rád bych se vyhnul čekání na roj
Napadá mě použít zakoupený oddělek na založení japonského úlu, ale jak na to?



Děkuji za odpovědi!
Hlasování: terez.c (+1)
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
14.11.2014, 09:26 PM
Příspěvek: #7
RE: Japonský úl pro začátečníky
Koukám, že Jan i Pája pátrají po tom samém, jak dostat oddělek to japonce. Jestli opravdu chcete chovat včely v japonských úlech, tak doporučuju příští rok zajet na slet k Tondovi. Letos nám ukazoval, jak je možné převést včely z jiných úlů do japonského úlu celkem jednoduše, na úlu byla redukce z desky a na redukci nástavek japonce.
Jako letošní začátečník musím za sebe říct, že ačkoliv jsem do svých úlů nacpala oddělky jiných rozměrů, doporučuju sehnat roj, do japonského úlu určitě. Protože to, co zvládá zkušený včelař (je to tím, že si věří a ví, že mu po bude fungovat), je pro začátečníka vyšší dívčí. Wink
Obnova díla s varroázou nesouvisí, takže léčit nějakým způsobem potřeba je.
Snad někdo zkušenější poradí víc, ale moje rada je, začít v úlu, který je pro vás přijatelný (volná stavba lze použít v kažném úlu, nebo třeba jen horní loučky) a do které bez problému dáte oddělek a až další roky přejít na japonce.
Hlasování: MajaSk (+1), Rasťo 71 (+1)
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
14.11.2014, 09:50 PM
Příspěvek: #8
RE: Japonský úl pro začátečníky
(14.11.2014 08:34 PM)paja.mozis napsal(a):  Zdravím, prosím o vysvětlení následujícího:
Pokud někdo v Japončíkovi léčíte, jakým způsobem a čím.
Pokud jsem metodiku dobře pochopil, např, proti Varoáze by měla být učinná již samotná obnova díla spojená s podkládáním prázdných nádstavků a odebíráním horních. Je fajn, že to jde i bez vyřezávání plodu...Smile

Budu rád pokud se někdo ozve z okolí Beskyd, kdo chová v Japončíkovi.
Rád bych se vyhnul čekání na roj
Napadá mě použít zakoupený oddělek na založení japonského úlu, ale jak na to?



Děkuji za odpovědi!

Na YouTube jsou velmi inspirující videa z Vilémova a pokud si najedeš na vlákno japonský úl, tak i tam najdeš všechno podstatné.
Hlasování: MajaSk (+1), Crha Karel (+1), Debora (+1), terez.c (+1)
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
15.11.2014, 01:01 AM
Příspěvek: #9
RE: Japonský úl pro začátečníky
Terezka, ak chceš aby sa ti včielky nasťahovali cez redukciu do japončíka, musíš ich intezívne -teda bez prerušenia podkrmovať!!! .....potom už nezáleží či tam nasypeš roj alebo to len nadstavíš na iný typ úľa, .........hladná včela si nebude rodinu- včelstvo rozširovať, ale bude živoriť!

Pozrite na tie včely :„Znášajú med celé tisícročia ,aby zachovali rod! Jedna padne, druhá ju nahradí. Všetko ich nivočí. Mráz ,choroby aj my, ľudia. Ale včelstvo žije stále, hádam večne.“
Vigor , B10,12 Trnavská rovina 150m/nm
Hlasování: MajaSk (+1), terez.c (+1), Aleš Molčík (+1)
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
15.11.2014, 02:42 PM
Příspěvek: #10
RE: Japonský úl pro začátečníky
No můj osobní názor je, že Japončík není úl vhodný pro úplného začátečníka. Přemýšleli jste někdy o tom, jak u Japončíka zjistit třeba mezerovitý plod, trubcokladnost matky, ztrátu matky, ba dokonce si myslím, že u něj nebude fungovat ani taková trivialita, jakou je přirozený spad VD na podložku. Každý včelař by měl umět najít i neznačenou matku atd atd.
To jsou věci, které Japončík svojí konstrukcí neumožňuje. A poznat třeba bezmatečnost podle chování včel na česně vyžaduje nějaké zkušenosti.

Proto radím začít ve skutečně rozběrném díle, i v tom se dá zimovat na medu, i v tom se nemusí léčit akaricidy, tau -flumalináty, amitrázy atd atd. A klidně až včelky přežijí první zimu a jeden každý dostane nějaké trošku zkušenosti, může si osadit Japončíka vlastním rojemBig Grin či smetencem... ovšem do toho smetence si musí pořídit matku ...ta tam není. Taky jsem ještě neslyšel o tom, že by někdo prodával smetence.

Sobotka asi 30x Langstroth 2/3 310 m.n.m., amatérský chovatel matek bez PP
Hlasování:
stefanos689 (+1), Debora (+1), Nytra Boleslav (+1), MajaSk (+1), terez.c (+1)   Zobrazit vše

Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele
Odpovědět s citací příspěvku
Odpovědět 


Skok na fórum:


Uživatel(é) prohlížející si toto téma: 1 Host(é)