Forum Šance pro včely
Japonský úl - Verze k tisku

+- Forum Šance pro včely (https://forum.sanceprovcely.cz)
+-- Fórum: Pomůcky k chovu včel (/forum-Pomucky-k-chovu-vcel)
+--- Fórum: Úlové sestavy (/forum-Ulove-sestavy)
+--- Téma: Japonský úl (/tema-Japonsky-ul)

Stránky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50
Všechny stránky


RE: Japonský úl - Miroslav Macek - 20.11.2013 10:40 PM

Postreh 7/ ma trochu zneistil.
Robil som si dva druhy Warré úľov 22mm a 44mm (bolo mi ľúto hobľovať 50mm dosky na tenšie). Použil som suché nelepené dosky. Rohové spoje som natupo lepil rakolom čo je asi D4. Žiadne rybiny. Zvonku boli raz natreté fermežou. Po roku vyzerajú takto , držia pohromade. Dúfam že im to vydrží čo najdlhšie.


RE: Japonský úl - Aleš Molčík - 21.11.2013 12:56 AM

Výhoz je to nejhorší dřevo jaké u prodejce seženete. Truhlařina je popraskaná s nezarostlými suky, které při hoblování vypadnou a stavební výhoz je tzv. šaluňkové a z toho když někdo udělá úly tak to shnije i se včelami. To je shnilé už na pile.
Vlhkost není při výrobě důležitá. Dřevo po seschnutí změní objem o cca 3%, ale na délce se nezkrátí. Takže proto na výšku řezat o těch 5mm navíc, na délku se nezmění nic, na to je prkno krátké, takže vnitřní rozměr zůstane zachován a potom po roce stačí dotáhnout vruty. Takové úly vyrobené mám, ty nejstarší jsou přes deset let a nevypadají, že by následující pětiletka je měla ohrozit. Ty procenta vlhkosti, 40% nemá ani dřevo pokácené a prodávat 15% řezivo jako truhlařinu dělá švindlíř. Truhlařina byla a je max. 10%.
Dřevo na 150 mm výšky se rozhodně za dva týdny nezkroutí, jestliže je správně sešroubované. Ale určitě nepoužívat ty nábytkové 7mm, jmenují se konfirmáty. Tělo 7mm a hlava 10mm. Ta se zamáčkne a nic nedrží. Sádrokartonářské do dřeva jsou určitě lepší. Mají hrubý závit, podobně jako konfirmáty, nemusí se na závit předvrtávat a mají širokou plochou hlavu.
Lepidlo vodouředitelné D4 nejde koupit jako připravené k okamžité potřebě. Jde koupit D3 a do ní se přidá tužidlo a na zpracování je 20 minut. potom je z toho želé a nelepí. Vodou ředitelná lepidla jsou disperzní.
Nevím o pile, kde by mi za peníze nevyhověli, když chci něco ze stavebního, které si u nich koupím, nějak dál ještě upravit, asi jiný kraj jiný mrav. Tady se říká, za peníze v Praze dům a to není o známostech.
Rozhodně neplatí, že silnější dřevo se víc venku kroutí, právě naopak. Dřevo je buničitá hmota a jde o poměr množství buněk, které na povrchu natáhnou vodu k poměru buněk se stálou vlhkostí uvnitř. Jestliže je poměr stálých buněk uvnitř větší, nedochází k tak výraznému kroucení.


RE: Japonský úl - Stanislav Rataj - 21.11.2013 12:45 PM

Tak opět připojím dotaz - proč by se to mělo lepit? Na ten 15cm nástavek nestačí dva tři vruty na každej díl, aby to bylo OK i bez lepení?
Ještě bych chápal nějaké vytmelení, které vyplní případné mikromezírky při sešroubování, ale proč to lepit?
Díky za vysvětlení ...


RE: Japonský úl - Jaro Stoklasa - 21.11.2013 01:59 PM

Ja mám Warre nelepený a v pohode drží. Pri dlhších nadstavkoch (napr. LG) nelepené už krútilo.


RE: Japonský úl - Debora - 21.11.2013 02:26 PM

Osobně úly nelepím, neznám lepidlo, které by neobsahovalo pro včelstvo škodlivé látky. Pro mé účely přichází v úvahu jen V2A šrouby 4,5mm (šlechtěná ocel). magnetismus.
Investice do šroubů se určitě vyplatí, po skončení životnosti dřeva se dají znovu použít. Drobné škvíry si včelstvo bez problémů samo zakytuje.
Pouze na tmelení hrubých štěpů, například u klátů, používám pryskiřici promíšenou pilinami.


RE: Japonský úl - Martin Nezbeda - 21.11.2013 04:45 PM

Tak jsem právě u kamaráda v dílně objevil spoustu odřezků dokončené dřevěné podlahy - hoblované smrkové 3 cm fošny, výška 10 cm, pero-drážka. Napadlo mě slepit nad sebe dvě na pero-drážku a ořezem krajů (drážky a pera) získat požadovaných 15 cm na výšku. Pak už normálně zakrátit a sešroubovat.
Nebude tam nějaký zádrhel s tím lepením?


RE: Japonský úl - Debora - 21.11.2013 06:21 PM

Martine, než to lepit, takové práce, bych z toho raději zbušila deseticentimetrové nástavky. Pokud' Tě to nutká, dodržet těch 15cm, rozřízni si pár fošen a budeš mít z jedné fošny dvě pěticentimetrové a hotovo. Včelstvo si nástavky stejně slepí samo, že je bez násílí nerozebereš. Wink

Mám většinu úlů nelepených, i dlouhé Bienenkisten a medné krávy nejsou lepené, a nic se nekroutí.

[Obrázky: Bienenkiste_NEU_L110_B49_H30_110_E_01.jpg]


RE: Japonský úl - schützmeister - 22.11.2013 03:50 PM

Každý dělá, jak umí, nikomu to neberuShy
Jak se dřív říkalo v RVHP - komu není rady, tomu není hospodářské pomoci.
Něco někdy funguje a jindy ne, nic to ale nemění skutečnostech, které musí poznat každý sám.
V pohledu na dřevo mám 30 letou praxi v dřevařsko-lesnickém průmyslu - pily, nákup, sušení, obchod, sklady, truhlařina. Co říkám, nemám vyčtený z knížek, protože to, co jsem se učil, bylo často jinak. Všechno jsem si musel vzít do ruky a aj tak, při vlastní výrobě úlů často přicházím na to, že něco funguje jinak, jak bych si představoval. Je to živá hmota, každý prkno je jiný a že jsem toho už viděl vlaky.
Můžete to samozřejmě dělat i jinak a někdy to i dopadne dobře. To je život.

(21.11.2013 12:45 PM)LucínekJeště bych chápal nějaké vytmelení, které vyplní případné mikromezírky při sešroubování, ale proč to lepit?
[/quote' napsal(a):  
Jak říká Debora lepit se to nemusí. Dřevo ale pracuje, což časem způsobí ve spoji díru. Ne stálou, ale svým působením se zvětšující, což vede k tomu, že se to pak vaklá. Když je to přilepené k tomuhle jevu nedochází. Dokad je to přilepené.
Není to otázka roku nebo dvou ale pěti a víc.

[quote='Martin Nezbeda' pid='3147' dateline='1385041522']
Tak jsem právě u kamaráda v dílně objevil spoustu odřezků dokončené dřevěné podlahy - hoblované smrkové 3 cm fošny, výška 10 cm, pero-drážka. Napadlo mě slepit nad sebe dvě na pero-drážku a ořezem krajů (drážky a pera) získat požadovaných 15 cm na výšku. Pak už normálně zakrátit a sešroubovat.
Nebude tam nějaký zádrhel s tím lepením?
I v Čechách se lepené nástavky prodávají. Neznám ale lepidlo které by v ploše tu ukrutnou sílu střídání vlhkosti dlouhodobě vydrželo.
Prodávají se podlahovky tuším 170mm, Lukaprofil, síly 28mm, asi to výsledně nebude přesně ta míra, ale je to nejsnažší a stačí i kvalita C.
To je mimochodem úplně nejsnažší možnost, jak přijít ke dřevu, to maj totiž téměř všude.

(21.11.2013 06:21 PM)Debora napsal(a):  Mám většinu úlů nelepených, i dlouhé Bienenkisten a medné krávy nejsou lepené, a nic se nekroutí.
Ta bienenkisten je z lepené spárovky, pokud je tedy obrázek tvůj a ne ilustrační. To, jestli to drží, či ne, se ale pozná až je úl černej. Je-li černej a drží, tak to bylo vše jak má být. Pokud je černej a jsou mezi nástavky centimetrový díry, asi to nebylo dobře.
PS : založ postřehy na Kisten - to tu nikdo nemá a je to celkem dost zajímavý.Shy
Jo, ještě k nahoře těm šroubům - když chceš mít fakt eko : dávají se dřevěné kolíky - kulaté se špičkou, asi tak 6mm průměr, předvrtáš díru jako na šroub a zatlučeš. Ideální dubové, ale buk taky vydrží 10-15let. Je třeba to ale vytrtat mírně šikmo a dva proti sobě - někdo ti už toto radil při mezeře ve špalku.
Mám takhle dřevěně zlučený krov a už drží 300 let. Dřív se dělali hranaté - to je ještě větší kvalita spoje, byli mírně větší než převrtahý otvor a určitě dubový.
Drží to líp jak kov.


RE: Japonský úl - Stanislav Rataj - 22.11.2013 04:47 PM

(22.11.2013 03:50 PM)schützmeister napsal(a):  Prodávají se podlahovky tuším 170mm, Lukaprofil, síly 28mm, asi to výsledně nebude přesně ta míra, ale je to nejsnažší a stačí i kvalita C.
To je mimochodem úplně nejsnažší možnost, jak přijít ke dřevu, to maj totiž téměř všude.
Tak sílu toho prkna jsme už řešili s kolegou - "originál" hovoří o 35mm, většina dřeva, co jsem kde viděl, byla 29mm, tohle je dokonce jen 28mm. Jak výrazný rozdíl v tepelně izolačních vlastnostech to je a má smysl to vůbec řešit? Langy, co mám teď, jsou taky max. coulové prkno, mnohem větší (a tedy studenější) a včelám to podle všeho snad moc nevadí.


RE: Japonský úl - schützmeister - 22.11.2013 07:49 PM

(22.11.2013 04:47 PM)Lucínek napsal(a):  Jak výrazný rozdíl v tepelně izolačních vlastnostech to je a má smysl to vůbec řešit? Langy, co mám teď, jsou taky max. coulové prkno, mnohem větší (a tedy studenější) a včelám to podle všeho snad moc nevadí.
http://secacz.cz dělaj i 40mm podlahovky, nebo jen hoblovaný prkno 40x146, ale to zase je sibiřský modřín, nekřesťanská cena.
Rozdíl v izolaci bude, jak výrazný netuším. Ale dřevo je někde mezi železem a polystyrenem, takže to nebude ani špatný, ani dobrý.
Ale to je téma izolace vůbec. Potřebují ji včely ? To je rozsáhlá debata.